فومنی

گاه نوشته های محمد پور خوش سعادت

فومنی

گاه نوشته های محمد پور خوش سعادت

فومنی

بسم رب الحسین (ع)
ما تدری نفس ماذاتکسب غدا و ما تدری نفس بای ارض تموت
محمد پور خوش سعادت هستم .
در اینجا مقالات و دغدغه هایم را منتشر می کنم
محمد پور خوش سعادت

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

مقدمه :

 

بلوک غرب با توجه به شناختی که از پتانسیل های عقیدتی  و سیاسی و نظامی  جمهوری اسلامی بدست آورده است ،  با واقع نگری ,  اقدام به  طرح ریزی های بلند مدت نموده , تا استحاله و براندازی جمهوری اسلامی  طی دراز مدت محقق شود و در این راستا در سدد تربیت نیرو و یار گیری در داخل ایران برای اهداف بلند مدت خود از طریق شبکه های روشنفکری ، اپوزیسیون ، فعالان مدنی ، فعالان کارگری و دانشجویی نموده است. 

از انجایی که امکان دارد  فعالان هریک از  گروههای پیش گفته به نحوی دارای پتانسیل های آرمانی و یا میهن پرستانه باشند و در شرایط مبارزه علیه جمهوری اسلامی امکان گزینش نمودن فعالان سیاسی و مخالفان ایران وجود ندارد لذا بلوک غرب برای تربیت نیروی مطیع و هماهنگ با" جهان‌بینی مسیحی" سرمایه گذاری های گسترده ای انجام داده است تا پس از نابودی نظام اسلامی نیز دچار مشکل کمبود نیروی مطیع بلوک غرب ، نگردد. (پور خوش سعادت: 1387)

 

دیپلماسی عمومی به جهت تحول در ساختار قدرت جهان و جابجایی منابع قدرت از سخت به نرم از یک سو، و افزایش نقش افکار عمومی در مناسبات بین المللی، تأثیرگذاری فرهنگ بر روابط بین الملل و تأثیرگذاری مردم در تعیین سیاست های داخلی و خارجی از سوی دیگر , جایگاه بسیار ممتازی را در راهبردهای سیاسی- امنیتی کشورها پیدا کرده است. در این تاکتیک که از روش اقناع و نه تهدید بهره گرفته می شود، عموم مردم و نخبگان جامعه هدف مخاطب قرار می گیرند. بخشی از دیپلماسی عمومی در جنگ نرم از طریق ارتباطات آموزشی- فرهنگی و با هدف یارگیری، نخبه پروری و در نهایت ایجاد و استقرار شبکه ای کاملاً وابسته در کشور هدف پیگیری می شود. ادوارد برمن در کتاب کنترل فرهنگ، این مسئله را تبیین کرده است که برخی مؤسسات به اصطلاح بین المللی، در قالب تأسیس دانشگاه و مرکز علمی در کشورهای جهان سوم و با عناوین مردم پسندی همچون کمک به رشد و توسعه کشورهای جهان سوم و تربیت معلم و مربی و پرورش استاد و کمک به رشد علمی و آموزشی مردم، در حقیقت بدنبال نفوذ در فرهنگ و ارزش های آنها هستند و می کوشند تا نخبگان علمی آنها را در جهت منافع غرب هدایت کنند (شریفی، ۱۳۸۹ : ۱۱۷). 

نگارنده در این نوشتار به مقوله  تبادلات آکادامیک به عنون از یکی از بخش های دیپلماسی عمومی وموثر ترین و مهمترین  راه نفود پرداخته و در پایان نیز  ، به معرفی و جایگاه موسسسه تبادلات آکادامیک آلمان و مهمترین تهدیدهای فراروی انقلاب اسلامی در حوزه علمی و  فرهنگی پرداخته است


ادامه مقاله 


چاپ شده در : فصلنامه مطالعات عملیات روانی شماره 42 




۱ نظر ۰۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۹:۴۲
محمد پور خوش سعادت