فومنی

گاه نوشته های محمد پور خوش سعادت

فومنی

گاه نوشته های محمد پور خوش سعادت

فومنی

بسم رب الحسین (ع)
ما تدری نفس ماذاتکسب غدا و ما تدری نفس بای ارض تموت
محمد پور خوش سعادت هستم .
در اینجا مقالات و دغدغه هایم را منتشر می کنم
محمد پور خوش سعادت

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

پیر شدن مدیران نسل اول انقلاب , کشور را در شرایطی قرار داده است که نیازمند پوست اندازی در حوزه مدیریت میانی و کلان کشوراست. این پوست اندازی با حاشیه های فراوانی روبه رو شده است .برخی از مدیران مادام‌العمر کنونی ,  همچنان بر مناصب چسبیده و جوانگرایی مدیریت کشور را مدیر شدن فرزندان و وابستگان خود تعریف کرده اند .  "ژن خوب" مفهوم تازه ای است که جامعه و افکار عمومی به مدد فضای مجازی در کنار مفهوم آقازادگی و رانت خواری در این باره خلق کرده است. واز مهمترین سر فصل های جدید در جامعه شناسی سیاسی ایران است. ژن خوب اشاره ای به این موضوع دارد که مقامات سیاسی و حکومتی از قدرت برای انتفاع شخصی و خصوصاً به دست آوردن پست و مقام برای فرزندان و نزدیکانشان  سو استفاده می کنند .

انتشار مصاحبه ای از فرزند محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس منجر به ورود کلمه و عبارتی جدید به ادبیات سیاسی  در خصوص پارتی بازی شد و توجه رسانه ها به مشاغل آقازاده ها را برانگیخت . وی در این مصاحبه  می گوید که پله های ترقی را نه به خاطر رانت و امتیاز‌های ویژه بلکه به دلیل “ژن برتر”اش کسب کرده است.

 نگارنده با مطالعه نظرات کاربران مختلف در شبکه های اجتماعی و پرسش در کلاس های دروس مختلف  از تعداد کثیری از دانشجویان , بدین نتیجه رسیده است که , ادراک مردم با آنچه پسر آقای عارف متصوراست, کاملا متفاوت است و اصولا مردم از طیف های مختلف فکری , نمی توانند ادعا های پسر آقای عارف را بپذیرند .

 افکار عمومی و مردم بدین نتیجه رسیده و یا حد اقل این تصور را دارند که , امتیازات درون جامعه براساس قانون و عرف  تقسیم‌بندی نمی‌شود و نظام شایسته‌سالاری در جامعه طبق روابط و وابستگی به افراد صورت می‌گیرد، یعنی فرد یا افرادی که روابط سببی و نسبی با برخی از مسولان دارند ، در مناصب بالا می‌نشینند و اشخاص تحصیل‌کرده و حتی نخبه از هیچ امتیازی برخوردار نیستند. به عبارتی, رفاه، شغل، امتیازات اجتماعی , براساس روابط و وابستگی تقسیم می شود, نه شایسته سالاری و لیاقت. البته مردم  چاپلوسی و ریاکاری وبرخی از گزاره های ایدیولوژیک را نیز جزو شاخصه های این مسیر متصورند .

اختصاص امتیازات ویژه برای نزدیکان مسولان(ژن های خوب) و توزیع نامناسب فرصت‌ها, در جامعه‌ای که فقر و شکاف طبقاتی برای مردم ملموس است و اخبار ارقام نجومی اختلاس، حقوق های نجومی دولتمردان و واگذاری املاک نجومی و رانتخواری و فساد آقازادگان و پدرانشان ، اعضای جامعه را دچار حس سرخوردگی , حسرت و خسران و محرومیت نسبی, می کند. اینها در حالی است که , مردم برای کسب نظم موجود, هزینه های گزاف اجتماعی و سیاسی و حیثیتی و جانی هم پرداخت نموده باشند .

نگارنده تا کنون به خبری بر نخورده است که دادستان شهر و استان و یا دادستان کل کشور به موضوع ژن های خوب که برای افکار عمومی حایز اهمیت است و بصورت کاملا روشن و آشکار در نقض عدالت و سواستفاده از جایگاه قدرت و اصولا عملی مجرمانه است ورود کرده باشد و برای جامعه نیز این فرایند دخالت دربرهم زدن رفتارهای مجرمانه را تشریح نموده باشد . من تا کنون به این گزاره بر نخورده ام که دستگاه قضایی هیچ مقام عالی رتبه اعم از مذهبی و سیاسی  را در این خصوص بازخواست وتوبیخ نموده و به جامعه معرفی کرده باشد .

آنچه از موضوع ژن های خوب ورفتارهای متبخترانه آقازاده‌ها به جامعه ساطع و صادر می شود بحران بی اعتمادی سیاسی اقشار مختلف جامعه به حاکمیت و کاهش سرمایه های اجتماعی است . انباشت سرخوردگی و کینه و خشم توده های مردم که عمیقا و از ته جان احساس می کنند که خودشان و یا فرزندانشان در این کشور، بعد از ژنهای خوب، جنس درجه دوم و سوم هستند, در رفتارها و اعتراضات اجتماعی و سیاسی مردم مشهود است . بی توجهی به این پدیده مهم می‌تواند تبعات ناگواری برای کشور به دنبال داشته باشد و حاکمیت اگر برای ژن های خوب , فکری نکند یقینا دچار خسران خواهد شد .

محمد پور خوش سعادت

 @foumani_ir

۰ نظر ۲۱ آبان ۹۶ ، ۲۱:۱۳
محمد پور خوش سعادت


طی روزهای اخیر شخصیت های مختلف سیاسی کشور نسبت به موضوع لغو عضویت آقای سپنتا نیک نام اظهار نطر های متفاوتی داشته اند . این که تصمیم شورای نگهبان درست بوده یا خیر، از منطر فقهی و حقوقی در تخصص نگارنده نیست , اما چند نکته از منظر جامعه شناسی سیاسی جهت بررسی و نقد و نطر متذکر می شوم .
1-نحوه بیان و استدلال برخی فقهای محترم شورای نگهبان برای افکار عمومی قابلیت هضم نداشت ( اتهام مخالفان این تصمیم به مقابله با اصل نظام ) ، این موضوع نشان داد که انباشت اعتراض در حوزه های مختلف , افکار عمومی جامعه را به سمتی برده است تا هر مشکلی که در درون نظام قابلیت حل دارد را به چالشی در افکار عمومی تبدیل کند و موجب صرف انرژی‌ و توان کشور در مسائل فرعی شود و دشمنان را مسرور گرداند .
2- مهمترین مساله ای که به واسطه لغو عضویت آقای سپنتا نیک نام به وجود می آید کاهش و تضعیف سرمایه اجتماعی است؛ یعنی اعتماد میان بخش های زیادی از جامعه از بین می رود. سرمایه اجتماعی مثل چسب اجتماعی است. سرمایه اجتماعی در ارزش‌ها، نگرش‌ها و پیوندهای مربوط به بحث اعتماد اجتماعی ایجاد می‌شود. با این نگاه، سرمایه اجتماعی می‌تواند جامعه را منسجم کند و موجب طراوت آن شود. پس نقطه مرکزی سرمایه اجتماعی ارتباطات و انباشتگی اعتماد است. هرچه مسولان یک جامعه ارتباط خود را با مردم و گروههای اجتماعی بیشتر کنند، سرمایه اجتماعی در آن جامعه بیشتر می‌شود. اگر مردم و مسئولان به هم اعتماد نکنند و فضای اعتماد را بشکنند، جامعه دچار نوعی خلأ می‌شود یعنی همین اتفاقی که الان افتاده و هر مساله کوچکی موجبات ایجاد اعتراض می گردد .
3- سرمایه اجتماعی در کشور ما در قالب انتخابات بر روابط معقول و منسجم می‌افزاید. انتخابات سرمایه نمادینی است که همواره در حرکت و پویایی است و می‌تواند برای کشور فضاهای مناسب را ایجاد کند. علیرغم مشکلات و فشارها، تنها نهادی که در جامعه به‌ طور خاص و مداوم تولید اعتماد می‌کند، انتخابات است. انتخابات ارتباطات اجتماعی را تسهیل می‌کند و در عین حال، همبستگی اجتماعی را بالا می‌برد. مردم کنار هم در فضایی قرار می‌گیرند که می‌توان رشدِ پویا و هم‌افزایی پویا را در آن دید. مردم مسلمان و زرتشتی یزد بر اساس نظامات قانونی و اعلامی قبلی به آقای سپنتا رای داده‌اند موضوع لغو عضویت ایشان اولین حسی که از خود صادر و ساطع می کند حس محرومیت نسبی از حقوق شهروندی و حق تعیین سرنوشت است .
4- مشروعیت بخشی حکومت ها در کاهش یا افزایش ضریب امنیت ملی مؤثر است، مشارکت نهادینه شده در روند توسعه، دموکراسی و اعتماد مردم به حکومت باعث افزایش مشارکت و قوام حکومت، ایجاد توسعه و افزایش ضریب امنیت ملی می شود. نقش آفرینی مردم صرفاً در مشروعیت بخشی خلاصه نمی گردد، بلکه مردم در عینیت بخشی و کارآمدی حکومت نقش اساسی دارند.
5- اگر قرار باشد هرگونه مخالفتی با هر تصمیمی، با اتهاماتی همچون ضدیت با نظام قلمداد شود و هر مسئولی تصمیمات خود را به اصل نظام پیوند دهد و افکار عمومی را از حکومت دور کند و عاملی جهت مشروعیت زدایی نزد مردم فراهم نماید عملا در راستای کاهش ضریب امنیت ملی قدم برداشته است . درواقع مساله اصلی نظام، عضویت یا عدم عضویت زرتشتیان در شورای شهر نیست که هر گونه موضع‌گیری درباره آن، تقابل یا همراهی با اصل نظام تلقی شود. این در حالی است که مقام معظم رهبری در نامه‌ای در پاسخ به آقای مولوی عبدالحمید به این موضوع اشاره داشته اند که: «همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند براساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ‌گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند.
@foumani_ir

۰ نظر ۰۷ آبان ۹۶ ، ۲۰:۳۴
محمد پور خوش سعادت

قانون کاتسا قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم است که بر اساس آن ایران، کره شمالی و روسیه هدف قرار گرفته شده است. قانون کاتسا چهارم مرداد 96 در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد و 11 مرداد ماه توسط ترامپ امضا شد . بر اساس این قانون دولت آمریکا موظف است ظرف 90 روز این تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کند. این قانون راهبرد منطقه ای مقابله با تهدیدهای متعارف و غیرمتوازن ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا، اعمال تحریم های بیشتر در پاسخ به برنامه موشک های بالستیک ایران، اعمال تحریم های مرتبط با تروریسم در رابطه با سپاه پاسداران، اعمال تحریم های بیشتر در رابطه با اشخاص مسئول در نقض حقوق بشر، اعمال تحریم های تسلیحاتی، تداوم تاثیر تحریم های مرتبط با حمایت ایران از تروریسم، گزارش درباره هماهنگی تحریم ها میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا و گزارش درباره شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران را شامل می شود.اعمال قانون کاتسا عملا با از بین رفتن برجام همطراز است .رییس جمهور محترم و وزیر امورخارجه تلویحا از برجام بدون آمریکا سخن می گویند . متصورم در بعد مالی امکان ادامه برجام با تکیه بر اروپایی ها ممکن نیست .آمریکا برای اعمال تحریم های مالی علیه ایران روی دلار و هر ارز دیگر از جمله یورو نیازی به هماهنگی با دولت های اروپایی ندارد .هر نهادی که به یک عضو لیست تحریمی آمریکا در فقره SDN لیست خدمت مالی برساند از چرخه دلار قطع می شود. و اگر بخواهد وصل شود ناچار از پذیرش جریمه سنگین است. هیچ بانک معتبر یا نیمه معتبری بین دسترسی به بیش از 80 درصد از تراکنش های سوئیفت و تجارت حداکثر 60 میلیارد دلاری با ایران دومی را انتخاب نمی کند. اروپایی ها از همکنون خودشان را برای دوشیدن سرمایه های ایران آماده می کنند ادامه حیات برجام با تکیه بر اروپا، یعنی اینکه اروپایی ها امتیازاتی که از قبل برجام نمی توانستند بدهند را با هزینه گزاف به ما خواهند فروخت .

@foumani_ir

۰ نظر ۰۴ آبان ۹۶ ، ۰۰:۰۵
محمد پور خوش سعادت

حاج حمید کامرانزاده مبارز پیش از انقلاب و از مدیران انقلابی گیلان که در سالهای پس از انقلاب عهده دار مسولیت های مختلف  از جمله مدیریت کمیته امداد  و هلال احمر و ... در استان گیلان بوده اند در کتاب سه شیفته پای کار که بخشی از خاطرات ایشان در حوزه دفاع مقدس و حواشی ان است که توسط بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس گرد آوری شده است , خاطره جالبی از شهید حجت نطری فرمانده گردان حضرت ابوالفضل لشکر قدس گیلان , ذکر می کند : 

پیشنهاد شد بچه های جنگ، مسئولان و فرماندهان را در قالب معاون و خدمه کاروان به حج بفرستیم. این کار می توانست رفع خستگی و تقویت روحیه آنان را فراهم کند. بحث هم حج واجب بود. خودمان با فرماندهان ارشد لشکر تماس می گرفتیم که  فلانی حالا که شما گیلان هستی و برای مرخصی آمده ای وسایلت را آماده کن تا شما را برای حج بفرستیم. یک روز برادر حجت نظری فرمانده گردان ابوالفضل (ع) فومن برای سرکشی به خانواده اش آمده بود. من به جهت شناخت دیرینه ای که از وی داشتم، میخواستم که همراهی ایشان با یک کاروان حج به مدت یک ماه را پیشنهاد نمایم. با خودم گفتم یک ماهی به عنوان خدمه برود حج، هم زیارتی باشد و هم خدمتگزاری به حجاج؛ با منزل ایشان تماس گرفتم که  فلانی شما فردا بیا هلال احمر کارت دارم. گفتم همراه خودت شناسنامه و دو سه قطعه عکس هم بیاور. گفت عکس و شناسنامه برای چه منظوری می خواهید ؟گفتم برای اعزام به حج

خندید و گفت: حاج آقا چطوری به فکر ما افتادی؟ گفتم: این برای همه فرماندهان جبهه است تجدید قوا می شوید و می توانید برای ادامه کار مفید تر باشید  ...حجت نظری لبخندی زد وگفت تشکر از  اینکه به فکر ما هستی  واقعا جای تقدیر دارد ولی اجازه بدهید از راه کربلا برویم مکه. این جمله آقای نظری برایم عجیب بود. اصرار کردم مدارکش را بدهد نگاهی به ساکش انداخت و گفت: نیامدم که مدارک را به شما بدهم، آمدم حضوری با شما خداحافظی کنم. اصرار کردم که این حرف را نزند، من با بچه های سپاه بابت اعزام به حج صحبت می کنم، گفتم:  شاید الان نیاز باشد شما بروی جبهه پس شما مدارک را بده من کارهایت را انجام بدهم روز اعزام را اعلام می کنم، شما یک روز جلوتر بیا و اعزام شو  با جدیت گفت: حاج آقا من دلم نمی آید که یک ماه جبهه را ترک کنم، زیارت کعبه مغتنم است. ولی اجازه بدهید جنگ تمام بشود ما کار جبهه ها را به جایی برسانیم، انشاء الله از راه کربلا به مکه می رویم .   

۰ نظر ۰۳ آبان ۹۶ ، ۲۳:۵۶
محمد پور خوش سعادت