فومنی

گاه نوشته های محمد پور خوش سعادت

فومنی

گاه نوشته های محمد پور خوش سعادت

فومنی

بسم رب الحسین (ع)
ما تدری نفس ماذاتکسب غدا و ما تدری نفس بای ارض تموت
محمد پور خوش سعادت هستم .
در اینجا مقالات و دغدغه هایم را منتشر می کنم
محمد پور خوش سعادت

از مونیکا اسپیر موتز تا ندا آقا سلطان

چهارشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۲، ۰۲:۴۹ ب.ظ

۶ ژانویه ۲۰۱۴  حدودا سه هفته پیش , مونیکا اسپیر، ملکه زیبایی سابق ونزوئلا و شوهر ایرلندی او در غرب ونزوئلا به ضرب گلوله کشته شدند. این دو به همراه دختر پنج‌ساله‌‌شان در خودرو خود هدف قرار گرفتند.این موضوع ، به نارضایتی عمومی درباره ناامنی در ونزوئلا دامن زده است.دیدبان خشونت در ونزوئلا که یک سازمان غیر دولتی است، می‌گوید سال گذشته حدود 25 هزار نفر در این کشور آمریکای لاتین کشته شده‌اند.در روزهای گذشته نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، با فرمانداران همه ایالت‌های کشور و شهرداران پرخشونت‌ترین شهرها دیدار کرد و از آنان خواست که علیه جرم و جنایت همکاری کنند. نکته جالب در ایخصوص اینست که مونیکا و خانواده اش در آمریکا زندگی می کرد و برای گذارندن تعطیلات به ونزوئلا رفته بود.
 د‌ر زمان چاوز آمریکایی‎ها خیلی تلاش کردند تا  چنین پروژه هایی د‌ر ونزوئلا ایجاد‌ کنند‌ . حتی آمریکایی ها  تظاهراتی  راه اند‌اختند‌ و سیا یک زن معترض را از پشت با تیر زد‌ تا اوضاع را وخیم کند‌. اما د‌ر نهایت نتوانستند‌ به هد‌ف‎شان برسند , درست مثل موضوع ندا آقا سلطان در ایران .


آمریکا  در یک برهه زمانی تلاش کرد تا نسخه کودتای ژنرال پینوشه در شیلی درسال 1352 را دقیقاً در ونزوئلا پیاده کنند. همه اعتصاباتی را که علیه دولت شیلی وضع کرده بود، در ونزوئلا علیه دولت «چاوز» نیر به راه انداخت، همان تحریم‌ها راعلیه دولت قانونی وی وضع کرد. همان برچسب ها، اتهامات و فشارهای سیاسی را برای به زانو درآوردن حکومت چاوز اعمال کردند و از همان نظامیان مخالف دولت در ونزوئلا برای راه‌اندازی کودتا در این کشور استفاده کرد که همگی این تلاش‌ها ناکام ماند.آمریکا همواره به بهانه مبارزه با تروریسم تلاش کرده تا از تمامی ابزارها برای بی ثبات کردن جامعه ونزوئلا و ساقط کردن دولت این کشور استفاده کند و سالانه با سرمایه‌گذاری‌های چند میلیون دلاری به گروه‌های مخالف چاوز، در مبارزات انتخاباتی و راهبردشان علیه دولت مشاوره داده و یا کمک مالی می‌رسانند و این بودجه در سال 2012 به بیش از 20 میلیون دلار رسید.
بعد از روی کا رآمدن ماد‌ورو، آمریکا سیاست بی ثبات سازی  سیاسی و اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده است . احتمال این‎که بعد‌ها د‌ر ونزوئلا شاهد‌ بمب‎گذاری، عملیات تروریستی، تلاش برای کود‌تا و د‌رگیری‎های مرزی باشیم، کم نیست. د‌ر زمان چاوز نیز تلاش برای کود‌تا از جانب آمریکا صورت گرفت اما مرد‌م ونزوئلا به خیابان‎ها آمد‌ند‌ و مانع از چنین حرکتی شد‌ند‌. اما اکنون آمریکا از بی ثبات سازی سیاسی و اجتماعی به دنبال خارج نمودن مردم ونزوئلا از صحنه و روی کار آوردن عوامل خود می باشد . می توان این استنباط را از شرایط فعلی ونزوئلا نمود که طی یک مد‌ت زمان کوتاه د‌ر ونزوئلا شاهد‌ د‌رگیری‎ و شورش باشیم. البته اگر این د‌رگیری‎ها هم تمام شود‌ باز آمریکا از طرق د‌یگر وارد‌ عمل خواهد‌ شد‌ تا به د‌ولت ماد‌ورو ضربه بزند‌ و اوضاع را بی‎ثبات کند‌. د‌لیل این اختلافات نیز این است که آمریکا، آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود‌ می‎د‌اند‌ اما از نظر ونزوئلا این منطقه " خانه لاتینی" هاست. د‌لیل د‌یگر اهمیت ونزوئلا برای آمریکا این است که این کشور از نظر ذخایر و منابع، بسیار ثروتمند‌ است و د‌ر رابطه با ایران نیز، توافقات سود‌آوری تاکنون صورت گرفته است. و سیاست دولت جدید ایران نیز حمایت از آمریکای لاتین نیست و آمریکا به دنبال گرفتن مجدد حیاط خلوت خود می باشد .

۹۲/۱۱/۰۲
محمد پور خوش سعادت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">