ارمنستان در بزنگاه تغییر
ارمنستان در بزنگاه تغییر
محمد پور خوش سعادت
دولت نیکول پاشینیان، که در سال ۲۰۱۸ بر موج اعتراضات اجتماعی و با شعار اصلاحات و شفافیت به قدرت رسید، امروز با چالشی مضاعف روبهروست: شکاف میان وعدههای آغازین و نتایج عینی، بهویژه پس از شکست در جنگ دوم قرهباغ، سبب شده بخش قابل توجهی از افکار عمومی از پاشینیان فاصله بگیرند.
۱. نیروهای داخلی
حامیان دولت:
هسته اجتماعی دولت پاشینیان را طیف لیبرال و غربگرا، لایههایی از طبقه متوسط شهری، نسل جوان تحصیلکرده و کنشگران مدنی تشکیل میدهند. با این حال، این پایگاه در مقایسه با سالهای نخست قدرت، فرسودهتر شده و دیگر از شور و اشتیاق گذشته برخوردار نیست.
ملیگرایان سنتی:
متشکل از فرماندهان و نظامیان پیشین که پس از شکست در جنگ دوم قرهباغ (۲۰۲۰) اعتماد خود را به دولت از دست دادهاند. این جریان، بهواسطه پیوندهای تاریخی و ساختاری با روسیه، سیاستهای غربگرایانه پاشینیان را تهدیدی برای امنیت ملی ارمنستان میانگارد.
کلیسای اچمیادزین:
بهعنوان کهنترین نهاد هویتی ارمنیان، امروز به یکی از قطبهای مخالف دولت تبدیل شده است. اتهامهای مستقیم پاشینیان علیه کاتولیکوس و بازداشت اسقف باگرات گلستانیان، صفآرایی بیسابقهای میان تخت و محراب ایجاد کرده و این شکاف، بیش از هر زمان، بنیادهای مشروعیت سیاسی را به چالش کشیده است.
اپوزیسیون پارلمانی:
ائتلافهایی همچون ارمنستان شکوفا و جریانهای محافظهکار سنتی، با بهرهگیری از تعارضات دولت با کلیسا و ملیگرایان، در پی فرسایش پایگاه اجتماعی پاشینیان هستند و کاهش محبوبیت او را فرصتی برای بازسازی موقعیت خود میدانند.
۲. بحران مشروعیت
اعلام دولت در ژوئن ۲۰۲۵ مبنی بر کشف و خنثیسازی توطئه کودتا توسط گروه نبرد مقدس به رهبری گلستانیان که عمدتاً از افسران و نیروهای امنیتی پیشین تشکیل شده با واکنشهای دوگانه مواجه شد. در حالیکه دولت این رویداد را تهدیدی جدی علیه امنیت ملی معرفی کرد، بخش مهمی از افکار عمومی آن را نه یک خطر فوری، بلکه نشانهای از فرسایش سرمایه اجتماعی و محبوبیت پاشینیان دانست. این دوگانگی، به فضای چندصدایی و پرتنش سیاست داخلی ارمنستان افزوده است.
۳. میدان رقابت قدرتهای خارجی
روسیه:
هرچند حضور میدانی و نظامی مسکو در ارمنستان کاهش یافته، نفوذ آن در میان نیروهای ملیگرا، نهادهای امنیتی پیشین و بخشی از ساختار اقتصادی پابرجاست. خروج تدریجی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی، در نگاه کرملین، نوعی چرخش ژئواستراتژیک غیرقابلپذیرش است.
ایالات متحده:
با امضای منشور شراکت راهبردی در ژانویه ۲۰۲۵ و نقشآفرینی مستقیم در توافق صلح با آذربایجان (اوت ۲۰۲۵)، واشنگتن به مهمترین شریک امنیتی و سیاسی ایروان بدل شده است. سفارت آمریکا در ایروان، افزون بر نقش دیپلماتیک، به کانونی برای پیشبرد برنامههای آموزشی، رسانهای و پرورش نخبگان جوان تبدیل شده است.
فرانسه:
بهدلیل پیوندهای تاریخی با دیاسپورای ارمنی و مواضع سختگیرانه نسبت به باکو و آنکارا، پاریس از حامیان پرنفوذ رویکرد دولت پاشینیان در اروپا محسوب میشود. همکاری فعال سفارت فرانسه با جامعه مدنی و رسانههای ارمنستان، نفوذ نرم این کشور را در ایروان تثبیت کرده است.
ایران:
با وجود همسایگی جغرافیایی و پیوندهای تاریخی و فرهنگی، نقش ایران در تحولات سیاسی ارمنستان بهطور محسوسی کمرنگ و عمدتا تحت تاثیر لابی های باکودر ایران بوده است.
۴. چشمانداز پیشرو
امضای توافق صلح با آذربایجان ، بهظاهر نقطه پایانی بر مناقشه نظامی گذاشته، اما آغاز مرحلهای تازه از رقابت سیاسی داخلی است. پاشینیان برای تثبیت دستاوردهای خود، نیازمند مدیریت همزمان سه پرونده حساس است: کاهش تنش با کلیسا،مهار اپوزیسیون ملیگرا و بهرهگیری از حمایت غرب برای توسعه اقتصادی . با این حال، کاهش محبوبیت و فرسایش سرمایه اجتماعی، اجرای این راهبرد را با موانع جدی مواجه میسازد.
انتخابات پارلمانی ژوئن ۲۰۲۶ آزمون نهایی این مسیر خواهد بود:
در صورت موفقیت در تثبیت صلح و بهبود معیشت، دولت میتواند پایگاه اجتماعی خود را بازسازی کند. اما در صورت ناکامی، ملیگرایان و جریانهای نزدیک به روسیه شانس بازگشت به قدرت را خواهند داشت و کاهش محبوبیت پاشینیان این احتمال را بیشتر میکند.
ایران با وجود همه ظرفیتهای ژئوپولیتیکی و فرهنگی تاکنون نتوانسته نقش خود را در موازنه قفقازی ایفا کند. بازتعریف راهبرد منطقهای و فعالسازی دیپلماسی چندلایه با ایروان، نه یک انتخاب اختیاری، بلکه ضرورتی امنیتی و اقتصادی برای آینده شمالغرب کشور است.
http://foumani.ir/post/134
https://eitaa.com/foumani