گیلان در بودجه ۱۴۰۴ مظلوم ماند
گیلان در بودجه ۱۴۰۴ مظلوم ماند
محمد پور خوش سعادت
با نزدیک شدن به زمان تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۵، اکنون زمان آن فرا رسیده که نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی و مدیران سازمان برنامهوبودجه استان، با نگاهی دوباره و دقیق به وضعیت تخصیصهای بودجهای سال ۱۴۰۴، برنامهای منسجم و مطالبهگر برای سال آینده تدوین کنند. واقعیت تلخ این است: گیلان در بودجه ۱۴۰۴ بار دیگر از مسیر توسعه بازماند و بد جور سرش کلاه رفت
گیلان همچون بچه سرراهی !!
تحلیل جداول بودجه ۱۴۰۴ نشان میدهد که:
• ضریب بازگشت بودجهای گیلان تنها ۵۵٪ بوده؛ به این معنا که گیلان نیمی از آنچه به خزانه و اقتصاد ملی میدهد، بازنمیگیرد. در حالی که استانهایی مانند خوزستان و فارس، ضریب بازگشت بالای ۱۵۰٪ داشتهاند.
• سرانه عمرانی گیلان بسیار پایینتر از متوسط کشوری بوده است؛ در مقایسه با استانهایی مانند کهگیلویه و بویراحمد بوشهر و ایلام سهم گیلان ناچیز و نگرانکننده است.
• پروژههای توسعهای استان، عمدتاً در حد مطالعات باقی ماندهاند. از کریدور استراتژیک شمال–جنوب تا احیای تالاب انزلی و توسعه زیرساختهای بندری و گردشگری، هیچکدام در فهرست پروژههای اولویتدار ملی جایگاه مطلوبی نیافتند.
• تخصیص برای پروژههای نیمهتمام گیلان بسیار ناچیز بوده که با توجه به حجم عقبماندگیهای عمرانی،نشانه بیتوجهی سازمان برنامه و کم لطفی نمایندگان مجلس است.
چرا گیلان جا مانده است؟
1. فقدان لابی قوی از سوی نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استان:
در حالیکه استانهایی مانند اصفهان، خراسانرضوی، و خوزستان با اتحاد کامل استاندار و نمایندگان و برخی اعضای کابینه ، پروژههای خاص ملی را جذب کردند، گیلان درگیر چندصدایی، انفعال، و ضعف در پیگیری بودجهای بود.
2. عدم تطابق بودجه تخصیصی با اسناد بالادستی:
طبق سند آمایش سرزمین، گیلان باید محور کشاورزی دانشبنیان، گردشگری پایدار و ترانزیت بینالمللی باشد. اما در عمل، هیچکدام از این مأموریتها در تخصیص بودجه ملی و استانی بازتاب پیدا نکرده است.
3. بیتوجهی به اصل تمرکززدایی مالی:
در قانون برنامه هفتم توسعه، بر افزایش اختیارات استانی و تقویت بودجههای قابل تصمیمگیری در استان تأکید شده است، اما در عمل، بسیاری از تصمیمات همچنان متمرکز در تهران باقی ماندند و سازمان برنامه استان گیلان نتوانست نقش مؤثری در چانهزنی و دفاع از پروژههای بومی ایفا کند.
خواستههای مشخص برای بودجه ۱۴۰۵
برای جلوگیری از تکرار این وضعیت ناعادلانه در بودجه ۱۴۰۵، چند اقدام کلیدی باید فوراً در دستور کار قرار گیرد:
1. تشکیل ستاد بودجه استانی با حضور نمایندگان، استاندار و نخبگان اقتصادی و علمی استان برای اولویتبندی پروژهها و تدوین بستهای دقیق برای ارائه به دولت و مجلس.
2. افزایش ضریب بازگشت بودجهای گیلان به میانگین کشوری (حداقل ۱۰۰٪) از طریق پیگیری پروژههای درآمدزای استانی، جذب بودجههای تبصرهای و افزایش نقش استان در مالیاتهای محلی قابل بازگشت.
3. تمرکز بر جذب منابع از تبصرههای خاص بودجهای، بهویژه تبصرههای ۶، ۱۴ و ۱۸ که منابع قابل توجهی برای اشتغال، تولید و بازگشت مالیات دارند.
4. اتحاد کامل بین نمایندگان مجلس و استاندار گیلان برای پیگیری مشترک بودجهای، نه رقابتهای سیاسی و نمایشی.
فرصت نباید از دست برود
گیلان استانی است با ظرفیتهای بزرگ اما فرصتهای روبهکاهش:
تخریب محیطزیست، کوچ نخبگان، فرسودگی زیرساختها، و بیکاری مزمن، همه نشانههایی هستند که فریاد میزنند:
اگر همین حالا سهم عادلانه گیلان از بودجه ملی مطالبه نشود، سالهای آینده دیر خواهد بود